Bezoek Lombok

BEZOEKLombok is één van de Sunda eilanden uit de “Gordel van Smaragd”.

Lombok is toeristisch nog niet zo populair en ontwikkeld als buureiland Bali, toch is een bezoek aan dit eiland zeer de moeite waard. Een van de hoogste bergen van Indonesië, de Gunung Rinjani, ligt op dit eiland. Doordat maar een paar gebieden behoorlijk toeristisch ontwikkeld zijn, lijkt Lombok ook een stuk puurder, meer authenthiek dan Bali.

Het eiland Lombok, ten oosten van Bali gelegen, met een oppervlakte van 4.785 km2 telt een bewonersaantal van 4.000.000 inwoners (genoemd de Sasak). De hoofdstad heet ‘Mataram’ en heeft een internationale luchthaven ‘Selaparang’ en is een van de snelst groeiende toeristische trekpleisters in Indonesië.
Er wordt een landingsbaan aangebracht voor de grotere toestellen.

Activiteiten op Lombok
Er zijn een aantal interessante activiteiten voor toeristen. De wateren van Lombok zijn zeer geschikt voor duik- of surfplezier. Er zijn een aantal interessante historische bouwwerken en de Gunung Rinjani is heel goed bereikbaar.

Ontspanning op Lombok
Als je op zoek bent naar ontspanning dan kun je in Lombok goed terecht. Doordat het toeristisch nog niet ontdekt is heb je altijd voldoende plek op de stranden om te chillen. Er zijn leuke eetgelegenheden en bij Senggigi en het eiland Gili Trawangan kun je je 's avonds goed vermaken. En bezoek ook eens een kuuroord voor het ultieme relaxen of een show van traditionele dansen in het theater van onze stichting, eventueel met een diner vooraf in ons restaurant. In ontwikkeling is het zuidelijker gelegen toeristen-centrum Kuta, waar een grote luchthaven in voorbereiding is.

Stranden
Lombok beschikt over een aantal mooie stranden. Aangezien het eiland eigenlijk nog aan de wieg van het toerisme staat, is het gelukkig wel een stuk rustiger op deze stranden. Het meest toeristische strand van Lombok is Senggigi beach, maar ook op de stranden van de Gili-eilanden komen al aardig wat toeristen af.

Natuur van Lombok
Als je kijkt naar Lombok dan verschilt de natuur in veel opzichten van de natuur van het buureiland Bali. Niet alleen het landschap maar ook de flora en fauna veranderen naarmate je meer naar het oosten gaat. Prachtige valleien, dalen en watervallen.

Enkele bezienswaardigheden:

• De vulkaan Rinjani (3.726 meter) en op een na hoogste krater van Indonesië.
  • Uitgebreide rijstvelden
  • Prachtige stranden en diepe blauwe zee
  • Diverse tempels
  • Handgemaakte producten zoals keramiek, handgeweven stoffen, maskers, beelden, gevlochten voorwerpen.
  • Sasak dorpen
  • Vissers dorpen en nog vele andere mooie plekken
  • Traditionele markten (pasars)
  • Watervallen

Ons in voorbereiding zijnde plaatselijk reisburo kan u nader informeren, ook over de te plannen eco-trips, onze specialiteit.

Wilt u een bezoek brengen aan de Stichting Weeshuis Lombok (Syafa’at Foundation) bel dan voor inlichtingen:
Ed Hayes 06 - 512 16 865
Aartje Pippel 06 - 511 89 232

Het project voor vrijwilligers (sters) en stagiaires door de vele mogelijkheden.
Wij hopen u te kunnen verwelkomen en namens onze Stichting wensen wij u een plezierig en vooral relaxed verblijf in Lombok. U zult hiervan geen spijt hebben.